A+ A A-

W grudniu ubiegłego roku staliśmy w Los Angeles i zechciałem zrealizować swe dawne marzenie by odwiedzić znakomity liniowiec pasażerski Queen Mary. I tu spotkała mnie niespodzianka, obok liniowca stał okręt podwodny projektu 641 z rozwiniętą radziecką banderą i proporcem.

Okręt podwodny „Skorpion”, były B-427, zacumowany obok Queen Mary. / Zdjęcie: Aleksandr Mitrofanov

W roku 1995 grupa australijskich biznesmenów założyła firmę „Foxtrot 641 (Australia) Pty Ltd.”, która po długich targach z rosyjskimi władzami nabyła skreślony z listy floty okręt podwodny B-427 - ostatni tej klasy we Flocie Oceanu Spokojnego. Zbudowana w 1971 roku przez Admiralitielski Zawod w Leningradzie jednostka znajdowałała się w służbie 22 lata.

Artykuł zamieszczony dzięki
uprzejmości czasopisma
Okręty Wojenne

25 lipca 1995 roku okręt na holu MB-330 wyszedł w daleką drogę do australijskiego portu w Sydney. Okręt odprowadzało 2 oficerów podwodniaków — kmdr ppor. Igor Kołosow i kpt. Ilia Kalinin. Przejście nie odbyło się bez przygód. Po wyjściu z Pusanu, gdzie holownik pobierał paliwo, karawana trafiła na silny tajfun. Okręt doznał przebicia o powierzchni ok. 2 m2 w rejonie zbiorników balastowych 2 i 7 (lewa burta). Przechył osiągnął 7°. Aby wyrównać przechył postanowiono zalać zbiorniki przeciwległej burty, wykorzystując do tego pompy pożarowe i węże holownika. Aby to zrealizować podwodniacy, ryzykując życiem musieli dostać się do centralnego stanowiska operacyjnego by pootwierać zawory wentyli poszczególnych zbiorników. 24 sierpnia jednostka dotarła do Sydney, gdzie przez ponad 2,5 roku była eksponatem Narodowego Muzeum Morskiego pod nazwą „Skorpion”.

B-427, na wystawie w Long Beach
w Kalifornii. / Zdjęcie: en.wikipedia.org 

Na szczęście miałem okazję odwiedzić to muzeum, które pozostawiło bardzo miłe wspomnienia. Wśród pływających eksponatów znajduje się między innymi okręt podwodny marynarki australijskiej Onslow (typu Oberon we wspaniałym stanie), ostatni australijski okręt artyleryjski Vampire (niszczyciel typu Daring), zbudowana przez entuzjastów ze składek społeczeństwa replika żaglowca Jamesa Cooka Endavour, trzymasztowy żaglowiec James Craig, zbudowany w Anglii w 1874 i inne.

Latem 1998 roku wysłano „Skorpiona” w nową podróż, tym razem do Long Beach (Kalifornia). Pacyfik B-427 pokonał na pokładzie statku-doku do transportu ciężkich ładunków (heavy lift ship) Condock IV. Obecnie „Skorpion” stoi w sąsiedztwie znakomitej Queen Mary (w przyszłości planuje się przekształcenie tego duetu w trio, stawiając w pobliżu jeden z wycofanych ze służby amerykańskich lotniskowców). Jednostka pozostaje własnością australijskiej firmy. lecz operatorem przedsięwzięcia jest „Queen` s Seaport Development Inc.”. Więcej o okr´cie podwodnym można dowiedzieć się odwiedzając stron´ http//www:wueenmary.com.

Na nabrzeżu, w sąsiedztwie B-427 znajduje się niewielki sklep, gdzie można nabyć znaczki, pocztówki, prospekty, koszulki i inne pamiątki, poświęcone okrętowi-muzeum. B-427 to nie pierwszy radziecki okręt podwodny, który jest eksponatem muzealnym, lub po prostu atrakcją turystycznym zagranicą.

Tłumaczenie z języka rosyjskiego
Maciej S. Sobański

Nr Nazwa okrętu Projekt Miejsce ekspozycji
1 B-143 641 Zeebrugge, Belgia
2 B-15 641 New Westminster, Kanada
3 S-359 613 Nakskov, Dania
4 K-24 651 Peenemünde, Niemcy
5 B-80 611 Den Helder, Holandia
6 S-194 613 Norrköping, Szwecja
7 B-39 641 Folkestone, Wielka Brytania
8 K-81 651 St. Peterburg, Stany Zjednoczone

 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy


Odśwież