A+ A A-

Chciałbym wszystkim przybliżyć historię opublikowanych na naszej stronie internetowej zdjęć dotyczących atomowego okrętu podwodnego typu Typhoon. Są autorstwa Igora pochodzącego z Rosji, który miał możliwość zwiedzenia tego okrętu. Oprócz zdjęć postanowiłem przeprowadzić i opublikować krótki wywiad dotyczący historii tych ciekawych fotografii ukazujących wnętrze tego największego okrętu podwodnego świata. Mój rozmówca nie jest specjalistą ani znawcą okrętów podwodnych, postanowił jednak odpowiedzieć na kilka pytań.

W Internecie opublikowałeś interesujące zdjęcia z pobytu na atomowym okręcie podwodnym typu Typhoon, to zamiłowanie do tego typu okrętów, czy chęć zwiedzenia takiej jednostki?

Nie jestem pasjonatem okrętów podwodnych i to zupełny zbieg okoliczności, że trafiłem na ten właśnie okręt. Byłem szczęśliwy z możliwości zwiedzenia go i wykonania kilku zdjęć.

Mógłbyś zdradzić w której bazie Rosyjskiej Marynarki Wojennej zrobione zostały te zdjęcia?

Niech to pozostanie małą tajemnicą, choć gdybyś poszperał w prasie czy w Internecie na pewno znalazłbyś miejsce gdzie stacjonują te okręty.

Czy mógłbyś powiedzieć w jaki sposób dostałeś się na atomowy okręt podwodny typu Typhoon?

Wolałbym nie udzielać na to pytanie odpowiedzi.

Na zdjęciach są pokazane dwa okręty typu Typhoon, czy okręty te są w czynnej służbie, czy zostały już z niej wycofane?

Za czasów Reagana i Gorbaczowa okręty typu Typhoon zostały objęte kontrolą ze względów na przenoszenie pocisków balistycznych. Później niestety okręty zostały skierowane do rezerwy. Z tego co wiem budżet przeznaczony na utrzymanie tych okrętów jest z roku na rok obcinany. Okręt, który zwiedzałem z czynnej służby został już wycofany.

Zdjęcia oddają wielkość okrętów tej klasy, czy będąc wewnątrz czuje się ogrom tego okrętu? Jest to przecież obecnie największy okręt podwodny świata.

Tak, jest to najwspanialszy okręt podwodny na świecie, ale gdy jest się w środku jego rozmiar nie jest już tak bardzo odczuwalny. Myślę, że jest to związane z wielkością całego wyposażenia wykonanego jeszcze w ZSRR i zastosowanej technologii, która już jest trochę przestarzała. Wysokość kadłuba okrętu to praktycznie dziewięcio- czy dziesięciopiętrowy dom, lecz wewnątrz kadłub tam gdzie byłem nie jest większy niż trzecie piętro. Okręt poprzez swoje wyposażenie nie robi już takiego gigantycznego wrażenia jak na zewnątrz.

Na forum znalazłem wypowiedzi osób które służyły na tych okrętach i były zaskoczone tym, że komuś udało się zrobić takie interesujące fotografie. Te osoby pisały że im nie wolno było fotografować okrętu. Nie bałeś się opublikowania tych fotografii w Internecie?

Podczas zwiedzania okrętu mogłem fotografować wszystko z wyjątkiem numerów okrętu. Publikując te zdjęcia w Internecie, nie myślałem że spotkają się z takim wielkim zainteresowaniem, gdybym wiedział że tak będzie to nie umieszczałbym ich na stronach internetowych. Teraz już tego nie można zmienić, taki jest Internet. Z drugiej strony okręty te nie stanowią już dziś takiego sekretu jak kiedyś. Więc nie ma to już chyba większego znaczenia.

Na jednym ze zdjęć widać dość sporą dziurę w kiosku, na innych skorodowane urządzenia wewnątrz okrętu. Czy mógłbyś opisać jaki jest faktyczny stan tych okrętów?

Wspomniana dziura w kiosku nie jest czymś strasznym, znajduje się w miejscu gdzie pomieszczenia nie są hermetyczne, więc nie zagraża okrętowi. Praktycznie wystarczyłoby kilka spawów i problem ten byłby w dość prosty sposób rozwiązany. Mimo widocznej korozji stan okrętu jest bardzo dobry, wszystkie systemy są podtrzymywane choć jak mnie informowano są w tzw. "roboczym stanie". Tak mogę to również potwierdzić z poziomu mojego wykształcenia, jako fizyk teoretyk.

Czy nie ma obawy przed uszkodzeniem tych urządzeń, szczególnie siłowni atomowej, która jest newralgicznym punktem każdego okrętu podwodnego?

Obawy przed uszkodzeniem reaktora atomowego nie ma. Długie lata eksploatacji atomowych okrętów podwodnych pokazały duży stopień bezpieczeństwa przedziałów w których znajduje się reaktor atomowy. Fotografie, które wykonałem pokazują iż przedział reaktora jest w bardzo dobrym stanie a reaktor był w stanie wyciszenia.

Czy jest to problem pieniędzy, których brakuje na modernizację tych jednostek. Czy być może Rosyjska Marynarka Wojenna uznała iż w okręty te nie opłaca się już inwestować i należy zastąpić je nowszymi jednostkami?

Problemem związanym z modernizacją tak jak już wcześniej wspomniałem są pieniądze. Rosja nie ma pieniędzy na modernizację tych okrętów, dodatkową barierą jest umowa START-2 dotycząca redukcji głowic nuklearnych.

Okręt wyposażony jest w dość archaiczną salę ćwiczeń, czy inne przedziały przeznaczone dla załogi wyglądają podobnie?

Większość sprzętu została wykonana w latach 80-tych i od tamtej pory nie była odnawiana ani modernizowana. Na okręcie meble oraz wyposażenie było w opłakanym stanie. Całość wyposażenia dla załogi zamieszkującej ten okręt podczas rejsu również przedstawiało się tragicznie. Projektując ten okręt nikt nie uwzględniał potrzeby załogi.

Jakie odniosłeś wrażenie oglądając mostek kapitański? Brak nowoczesnych komputerów, rozwiązania nadal z lat osiemdziesiątych?

Odniosłem wrażenie że mostek kapitański był jednak wyposażony w nowoczesny sprzęt oraz komputery. Tego jednak nie oddają zdjęcia. Z drugiej strony w czasach gdy okręty te były budowane komputery nie odgrywały aż tak istotnej roli jak dzisiaj.

Okręty klasy Typhoon są zadziwiającymi jednostkami, wielkością dorównują lekkim lotniskowcom z II wojny światowej, a na pokładzie mógłby spokojnie wylądować niejeden helikopter. Stojąc w kiosku czułeś jaką potężną bronią jest ten okręt podwodny?

Tak straszną bronią są te jednostki, lecz będąc tam nie odnosisz takiego wrażenia. Taki paradoks, stoisz obok wielkiego okrętu który jest nosicielem rakiet balistycznych mogących zniszczyć wiele miast a za jednym razem nie odczuwasz żadnego lęku. Jesteś informowany o ilości przenoszonych rakiet, ilości potencjalnych głowic nuklearnych mogących zniszczyć odległe cele a będąc tam staje się to powiedzmy matematyką, tyle i tyle. Zupełnie nierealną dopóki nie zostanie taka broń użyta.

Silosy rakiet są puste, czy są tam może rakiety balistyczne? Na zdjęciu widać tylko otwartą pokrywę jednego z 20 silosów rakietowych jakie posiada ten okręt podwodny.

Na okręcie na którym byłem nie było żadnego pocisku balistycznego. Wszystkie silosy rakiet były puste. Widziałem tylko torpedy i było to jedyne uzbrojenie tego okrętu. Pokrywa silosu została otwarta by można się było przyjrzeć jak wygląda cały ten mechanizm z góry.

Co przedstawia zdjęcia Typhoon-11? Czy jest to może właz ratunkowy?

Tak jest to właz ratunkowy, dzięki któremu załoga mogła się wydostać, gdyby okręt uległ awarii.

Czy mogłeś zaglądać do każdego miejsca na okręcie?

Podczas zwiedzania okrętu cały czas towarzyszyli nam marynarze i odpowiadali na nasze pytania. Mogliśmy oglądać większość pomieszczeń. Jednocześnie osoby, które pozwoliły nam na zwiedzania okrętu dobrze wiedziały iż nie jesteśmy żadnymi specjalistami a laik większości z tego co widzi niestety nie rozumie. Mnie głównie przy zwiedzaniu interesowała sama wielkość okrętu i chęć zaspokojenia swojej ciekawości.

Co mógłbyś nam zdradzić co przedstawia zdjęcie Typhoon-12?

Przykro mi ale niestety nie pamiętam co jest na tym zdjęciu.

Czy na zdjęciu 66 jest widoczna tokarka, która umożliwiała wykonanie we własnym zakresie potrzebnych części które uległy awarii podczas rejsu?

Tak na okręcie były takie maszyny jak tokarka. Służyć miała do wytwarzania uszkodzonych części, ale tylko gdyby była taka potrzeba. Można tam było dokonywać różnych napraw ale jak mi powiedziano urządzenia te wykorzystywano tylko w bardzo ekstremalnych sytuacjach.

Jak Rosjanie podchodzą do próby odbudowania pozycji Marynarki Wojennej na świecie. Są przecież budowane nowe atomowe okręty podwodne? Czy społeczeństwo jest o tym informowane, czy raczej nie?

Trudno mi odpowiedzieć na to pytanie, gdyż nie interesuję się zbytnio sprawami wojskowymi. Obecnie więcej informacji na tematy wojskowe można znaleźć w prasie wydawanej w Rosji, a tym bardziej w Internecie. Przynajmniej jeśli chodzi o nowinki techniczne, którymi wojsko może się pochwalić.

Dziękuje za ciekawą rozmowę

Witold Rychter

  • Najmniejszy członek załogi :)
  • Kiosk okrętu od strony dziobu
  • Kiosk widoczny z lewej burty
  • Lewa burta okrętu
  • Dwa okręty typu Typhoon zacumowane przy nabrzeżu
  • ?
  • Nadbrzeżne cumy
  • Okręt przy nabrzeżu
  • Widoczny górny pokład okrętu
  • Rufa okrętu z wodocznymi dwoma osłonami śrub okrętowych
  • Właz ratunkowy w który są wyposażone atomowe okręty typu Typhoon
  • ?
  • Kiosk okrętu z dobrze widoczną otwartą pokrywą silosu rakietowego
  • Pokrywa silosu rakietowego
  • Dobrze widoczny właz ratunkowy, który umieszczony jest w części rufowej okrętu
  • Monstrualny Kiosk Typhoona
  • Wnętrze okrętu
  • Wnętrze okrętu
  • Wnętrze okrętu (dobrze widoczna korozja)
  • Wnętrze okrętu
  • Wnętrze okrętu
  • Wnętrze okrętu
  • Wnętrze okrętu
  • Wnętrze kiosku okrętu
  • Wnętrze okrętu
  • Typhoon widziany od środka_26
  • Wnętrze okrętu
  • Wnętrze okrętu
  • Widok z kiosku na część dziobową okrętu
  • Widok z kiosku na część dziobową okrętu
  • Widok z kiosku na zacumowany drugi okręty typu Typhoon
  • Okręt zacumowany do nadbrzeża z widocznym dźwigiem ułatwiającym załadunek i wyładunek zarówno uzbrojenia jak i zaopatrzenia okrętu
  • Widok z kiosku na część dziobową okrętu
  • Na zdjęciu dobrze widoczna bandera rosyjskiej marynarki wojennej (krzyż św. Andrzeja)
  • Wnętrze kiosku
  • Zejście z kiosku do przedziału dowodzenia, z dobrze widocznym włazem wodoszczelnym
  • Widok zejścia z kiosku widoczny z wnętrza okrętu
  • Serce okrętu czyli przedział dowodzenia
  • Przedział dowodzenia
  • Urządzenia w przedziale dowodzenia
  • Urządzenia w przedziale dowodzenia
  • Urządzenia w przedziale dowodzenia
  • Urządzenia w przedziale dowodzenia
  • Wnętrze okrętu
  • Wnętrze okrętu
  • Wnętrze okrętu
  • Wnętrze okrętu
  • Wnętrze okrętu
  • Wnętrze okrętu
  • Właz wodoszczelny oddzielający i zabezpieczający inne sekcje okrętu przed zalaniem
  • Właz wodoszczelny oddzielający i zabezpieczający inne sekcje okrętu przed zalaniem
  • Wnętrze okrętu
  • Wnętrze okrętu
  • Wnętrze okrętu
  • Kolejny właz wodoszczelny
  • Wnętrze okrętu
  • Wnętrze okrętu
  • Wnętrze okrętu
  • Wnętrze okrętu
  • Wnętrze okrętu
  • Wnętrze okrętu
  • Wnętrze okrętu
  • Wnętrze okrętu
  • Wnętrze okrętu
  • Wnętrze okrętu
  • Tokarka, umożliwiająca drobne naprawy podczas rejsu
  • Wnętrze okrętu
  • Wejście do przedziału z reaktorem atomowym
  • Otwarty właz z wejściem do przedziału z reaktorem atomowym
  • Wnętrze przedziału z reaktorem atomowym widziane przez iluminator
  • Wnętrze przedziału z reaktorem atomowym
  • Ostrzeżenie przed wejściem do przedziału z reaktorem atomowym
  • Zejście na niższy pokład
  • Sekcja wyrzutni torpedowych
  • Sekcja wyrzutni torpedowych
  • W wolnym czasie załoga może korzystać z automatu do wody gazowanej
  • Sekcja wyrzutni torpedowych
  • Sala ćwiczeń i odnowy fizycznej
  • Na okręcie był basen oraz sauna
  • Pływajaca makieta Typhoona
  • Pokój w którym można było odpocząć
  • Latryna na okręcie (bez komentarzy)
  • Instrukcje na okręcie
  • Instrukcje na okręcie
  • Instrukcje na okręcie
  • Sekcja wyrzutni torpedowych
  • Sekcja wyrzutni torpedowych

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy


Odśwież