A+ A A-

Ministerstwo obrony Hiszpanii zatwierdziło zmodyfikowany projekt nowych okrętów podwodnych. Pozwala to na wznowienie ich budowy.

Nowe okręty podwodne Armada Española powstają w stoczni Navantia Cartagena na południu kraju. Dostawę pierwszego z nich przewidziano na 2018 / Rysunek: Navantia
Nowe okręty podwodne Armada Española powstają w stoczni Navantia Cartagena na południu kraju.
Dostawę pierwszego z nich przewidziano na 2018 / Rysunek: Navantia

Komitet wykonawczy hiszpańskiego resortu obrony zakończył krytyczny przegląd konstrukcji okrętów podwodnych proj. S-80. Ministerstwo zatwierdziło zmiany wprowadzone do projektu przez Navantię i współpracującą z nią amerykańską stocznię General Dynamics Electric Boat. Oznacza to, że wkrótce hiszpańska grupa stoczniowa będzie mogła wznowić prace nad okrętami, które w przyszłości mają stanowić trzon floty podwodnej Armada Española (marynarki wojennej Hiszpanii).

Program budowy nowych hiszpańskich OP jest opóźniony o 7 lat. Pierwotnie zakładano, że dostawy okrętów rozpoczną się w 2011. Z czasem termin ten przesunięto na 2013, a następnie o kolejne 2 lata. Obecnie zakłada się, że pierwszy okręt, przyszły Isaac Peral (S-81), zostanie przekazany Armada Española w 2018.

Na opóźnienie programu S-80 złożyło się wiele czynników, ale najpoważniejszym okazały się błędy w projekcie okrętów, popełnione przez konstruktorów Navantii i współpracujących z nią biur projektowych. W trakcie budowy pierwszej z jednostek okazało się, że projektanci założyli zbyt małą masę OP.

Oznaczało to, że jednostki miałyby trudności w utrzymywaniu się na powierzchni w sposób zgodny z wymaganiami zamawiającego lub też ponownym wynurzeniem się po zakończeniu działań operacyjnych. Błędy w konstrukcji okrętów udało się wyeliminować poprzez wydłużenie kadłuba o 7-10 m i zwiększenie wyporności o 75-100 t.

Źródło: Altair

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy


Odśwież