A+ A A-
  • Kategoria: Typy OP
  • Odsłony: 2124

KONSTRUKCJA:

Kadłub. Okręt budowy dwukadłubowej wykonany ze stali niskomagnetycznej podzielony na 8 przedziałów z krzyżowym układem sterów rufowych i wysuwanymi sterami przednimi usytuowanymi na kadłubie tuż za wyrzutniami rakiet. Same wyrzutnie są ustawione pomiędzy kadłubem sztywnym a jego obudową i nakryte lukami o długości ok. 4,3 m każda. Okręty Charlie II są dłuższe o ok. 7 m od poprzedników serii Charlie I - dodatkowy przedział kadłubowy wstawiono pomiędzy kioskiem a dziobem, przesuwając wyrzutnie nieco w kierunku kiosku nie zwiększając mimo tego ilości przenoszonych rakiet.

Szkic okrętu typu Charlie

Sonar. Okręty typu Charlie I i Charlie II posiadały dziobowy hydrolokator pasywny i aktywny niskiej i średniej częstotliwości typu MGK-100 Shark Teeth (Charlie I) bądź Shark Fin (Charlie II) oraz dodatkowe hydrolokatory pasywne umieszczone na burtach. Okręty Charlie II posiadały również wysokoczęstotliwościowy sonar MG-519 Arfa / Mouse Roar służący m.in. do wykrywania i unikania min oraz do manewrowania podlodowego.

Radar/peryskopy. Czujniki masztowe obejmowały radar ESM Park Lamp, radar główny MRP-25 Snoop Tray, anteny do odbioru niskich (LF) i bardzo niskich częstotliwości (VLF), peryskopy wachtowy i bojowy oraz anteny HF i VHF. Okręt był wyposażony w dwa luki dla boi do łączności na falach VLF.

  • Okręt typu Charlie.
  • Okręt typu Charlie II w drodze powrotnej do domu.
  • Okręt typu Charlie.
  • OP Projektu 670M Skat M - Charlie II.
  • OP Projektu 670A Skat - Charlie I.
  • OP typu Charlie II przenosiły pociski SS-N-9, zaplanowane wyjściowo jako uzbrojenie dla Charlie I, oraz nowy system kierowania ich odpalaniem.
  • OP Projektu 670M Skat M - Charlie II.
  • OP Projektu 670A Skat - Charlie I (doskonałe zdjęcie typu Charlie I od strony dziobowej).
  • Projekt 670M Skat M - Charlie, ale nie Chaplin... :-)
  • OP Projektu 670M Skat M - Charlie II.
  • OP Marynarki Wojennej Indii S-71 - Chakra.
  • OP Marynarki Wojennej Indii S-71 - Chakra.
  • OP Marynarki Wojennej Indii S-71 - Chakra.
  • OP Marynarki Wojennej Indii S-71 - Chakra.
  • Powolna śmierć przy nabrzeżu...
  • ...czy minuty odpoczynku dla stalowych rekinów?
  • Rok 1995, prowincja Kamczacka - Wiliuczynsk. Z prawej widać B-308.
  • 670M Skat M.
  • K-141 Kursk i B-452 Berkut typu Charlie II oraz OP projektu 06704 Czajka-B (Charlie III).
  • Okręt typu Charlie.

UZBROJENIE:

okręty typu Charlie I posiadały 8 rakiet manewrujących SS-N-7 Starbright SSM wystrzeliwanych z pionowych wyrzutni umieszczonych w przedniej części kadłuba. SS-N-7 (zmodyfikowana wersja pocisku SS-N-2 Styx) to typowy pocisk manewrujący o długości około 7 m. napędzany paliwem stałym zapewniającym mu zasięg około 65 km. Głowica może zawierać ładunek atomowy bądź konwencjonalny o wadze około 500 kg. przewidziany do ataków na NATOwskie lotniskowcowe grupy uderzeniowe (CBGs).

SS-N-7 został zastąpiony przez SS-N-9 Siren SSM w okrętach typu Charlie II. Ten ostatni pocisk jest dłuższy od poprzednika o około 2 m. i posiada dwukrotnie większy od niego zasięg. Namierzanie celu miało odbywać się za pomocą systemu satelitarnego, który miał zastąpić mało wydajny i równie mało bezpieczny system oparty na systemach rozpoznania powietrznego. Jednakże system satelitarny nie spełnił wtedy pokładanych w nim nadziei i precyzyjne namierzenie celu pozostawało jednak raczej problematyczne w związku z czym okręty te musiały opierać się na systemach powietrznych. Większy rozmiar rakiet SS-N-9 wprowadził konieczność zmniejszenia średnicy kadłuba sztywnego a to spowodowało zmniejszenie miejsca na wyrzutnie torpedowe i w konsekwencji mniejszą ilość przenoszonych torped, których liczba nie przekracza 12.

Poza SS-N-6 i SS-N-9 okręty obu typów przenosiły torpedy uniwersalne SET-65E, SAET-60 o średnicy 533 mm. Istniały przypuszczenia, iż okręty mogły przenosić potężne torpedy modelu 65-76 (wystrzeliwane z wyrzutni Ø 650 mm) przeciwko dużym (i strategicznie wartościowym) okrętom nawodnym. Do zwalczania okrętów podwodnych wroga przeznaczono rakietotorpedy SS-N-15 Starfish SSM z głowicami konwencjonalnymi (rakieta zrzucała małą torpedę Typ 40) i atomowymi - i prawdopodobnie istniała możliwość wystrzeliwania pocisków SS-N-16 Stallion SSM (rakieta uwalniająca torpedę E45-75A).

HISTORIA OKRĘTU:

Okręty obu typów Charlie były następcami jednostek typu Papa, które jako zbyt drogie - zbudowano tylko jeden okręt tego typu - nigdy nie weszły do produkcji seryjnej. Nowe okręty były pierwszymi jednostkami sowieckimi, które uzyskały możliwość odpalenia rakiet z zanurzenia w celu przeprowadzenia ataku na wrogie grupy lotniskowcowe. Jednocześnie znajdując się w znacznej odległości od okrętów eskorty, nie mogących przez to szybko wykryć i zniszczyć oponenta, okręty typy Charlie były stosunkowo bezpieczne w trakcie ataku. Pojawienie się tak potężnego zagrożenia spowodowało przyspieszenie prac Marynarki Wojennej USA nad środkami antyrakietowymi i ECM oraz nowymi okrętami podwodnymi mogącymi szybko oczyścić przedpole walki z wrogich jednostek SSGN. Te innowacje połączone wraz z pojawieniem się jednostek typu Los Angeles skłoniły Sowietów do zaprzestania produkcji okrętów typu Charlie I i Charlie II z końcem lat ’70. Powolne tempo ich produkcji sugerowało również pewne problemy konstrukcyjne (związane głównie z ustawieniem, kształtem i wielkością kiosku), przez co okręty Charlie I/II były najmniej licznym typem OP spośród wszystkich należących do drugiej generacji atomowych okrętów produkcji radzieckiej. Dodatkowym bodźcem do zaniechania produkcji tych okrętów była ich stosunkowo niewielka prędkość (24 w.) nie pozwalająca na dotrzymanie tempa grupom nawodnym rozwijającym prędkości rzędu 30 w. Przyczyną tego było nietypowe dla konstrukcji radzieckich zastosowanie jednego reaktora napędzającego pojedynczy wał napędowy z jedną śrubą zamiast zwyczajowych dwóch siłowni i dwóch śrub obecnych we wszystkich innych atomowych okrętach podwodnych MW ZSRR.

Okręt K-429 typu Charlie I zatonął 23.06.1983 w Morzu Beringa został jednak podniesiony i powrócił do służby, aby zatonąć ponownie po dwóch latach 13.09.1985 powodując śmierć 16 marynarzy. Kapitan okrętu został osądzony, uznany winnym wypadku i uwięziony.

W styczniu 1988 roku MW ZSRR wypożyczyła jeden okręt typu Charlie I MW Indii, w której służył on do 1991 roku jako Chakra.

Wszystkie jednostki wycofano ze służby przed końcem 1994 roku.

PRODUCENT:
ZSRR, pierwsza jednostka została ukończona w 1967. Między rokiem 1968 a 1972 w stoczni "Krasnoje Sormowo" w Gorki zbudowano 12 jednostek Charlie I oraz 6 okrętów Charlie II (1973 - 1980). Inżynierami odpowiedzialnymi za projekt byli I.M. Ioffe i W.P. Worobjow

KLASA:
Okręt podwodny o napędzie atomowym - nosiciel pocisków manewrujących (oznaczenie NATO: SSGN).

DANE TECHNICZNE:

Wyporność:
nawodna 4.000 ton (Charlie I), 4.500 ton (Charlie II)
podwodna 4.800-5.000 ton (Charlie I), 5.500 ton (Charlie II)

Wymiary okrętu:
długość 96 m. (Charlie I), 102 m. (Charlie II)
szerokość 10 m.
zanurzenie 8 m.

Napęd:
jeden reaktor chłodzony wodą model OK-350 typu VM-4 o mocy ok. 89,2 MW (ok. 18000 KM) napędzający jeden wał zakończony pięciopłatową śrubą.

Prędkość:
nawodna: 16 w. przy rozwijanej mocy 15000 KM
podwodna: 24-26 w.

Głębokość:
operacyjna - ok. 300 m.

Załoga:
90-100 osób

LISTA JEDNOSTEK:

 

OkrętStoczniaChronologia
NrNazwaPołożenie stępkiUkończonyW służbie odWycofany
Typ CHARLIE I - Projekt 670A (Skat)
K-43 - KS ? ? 1968 -
Uwagi 01.1988 r. do 01.1991 r. projekt 06709, wypożyczony Indiom (Chakra); od 1991 r. w rezerwie
K-87 - KS ? ? 1969 -
Uwagi 1972 r. nr zmieniony na K-212; od 1992 r. w rezerwie
K-25 - KS ? ? 1969 -
Uwagi od 1993 r. w rezerwie
K-121 - KS ? ? 1969 -
Uwagi od 1993 r. w rezerwie
K-313 - KS ? ? 1970 -
Uwagi 12.1985 r. wyciek chłodziwa z obiegu pierwotnego; prawdopodobnie w rezerwie
K-308 - KS ? ? 20.09.1970 -
Uwagi od 1993 r. w rezerwie
K-320 - KS ? ? 15.09.1971 -
Uwagi 01.18.1970 r. wypadek reaktora w trakcie konstrukcji - wyciek radioaktywnej wody; od 1994 r. w rezerwie
K-303 - KS ? ? 1971 -
Uwagi od 1995 r. w rezerwie
K-325 - KS ? ? 1971 -
Uwagi od 1995 r. w rezerwie
K-429 - KS ? ? 1972 1987
Uwagi 24.06.1983 r. zatonął (później odzyskany); 13.09.1985 r. zatonął ponownie
K-201 - KS ? ? 26.12.1972 -
Uwagi od 1994 r. w rezerwie
Typ CHARLIE II - Projekt 670M (Skat M)
K-452 Berkut KS ? 1973 1974 -
Uwagi w 1989 r. nazwany P-670; od 1994 r. w rezerwie
K-458 - KS ? 1975 1976 -
Uwagi od 1992 r. w rezerwie
K-479 - KS ? 1977 1978 -
Uwagi od 1993 r. w rezerwie; przechowywany w stoczni Nerpa
K-503 - KS ? 1978 1979 -
Uwagi od 1994 r. w rezerwie
K-508 - KS ? 1979 1980 -
Uwagi od 1994 r. w rezerwie
K-209 - KS ? 1980 1982 -
Uwagi od 1994 r. w rezerwie

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy


Odśwież