A+ A A-
  • Kategoria: Typy OP
  • Odsłony: 4657

KONSTRUKCJA:

Okręty tego typu posiadały jeden reaktor, który wykorzystywał do chłodzenia mieszaninę płynnego ołowiu i bizmutu. Dzięki takiemu rozwiązaniu chłodziwo podnosiło dodatkowo temperaturę generatora pary, co umożliwiało uzyskanie odpowiednio większej mocy z generatora o umiarkowanej wielkości. Wykorzystywane chłodziwo było jednak bardzo niebezpieczne. Dochodziło do licznych awarii i pożarów.

W późniejszych jednostkach wymieniono płynny ołów i bizmut na sód. Mimo zastosowania sodu do chłodzenia reaktora nie zwiększyło to bezpieczeństwa na tych jednostkach, gdyż chłodziwo to tak samo zawodziło doprowadzając również do licznych awarii i pożarów. Warunki bezpieczeństwa na tych jednostkach było o wiele niższe niż na zachodnich okrętach podwodnych.

Alfy charakteryzowały się dużą prędkością, lecz ze względu na swoje małe rozmiary i brak odpowiedniego tłumienia wibracji charakteryzowały się znacznymi szumami, szczególnie przy większych szybkościach. Nadmierny hałas był przede wszystkim przyczyną zaniechania dalszego rozwoju okrętów tego typu. Okręty te posiadały tylko jeden kadłub sztywny, siedmiopłatową śrubę napędową, usterzenie w formie krzyżowej. Alfy wyposażone były w dziobowy hydrolokator o działaniu pasywnym i aktywnym, który umieszczony był tuż nad wyrzutniami torped. Okręty te wyposażone zostały w peryskop wachtowy i bojowy, kombinowany układ hydrofonów pasywnych środków wykrywania, układ do odbioru bardzo niskich częstotliwości, anteny łączności na falach krótkich, anteny łączności na falach ultrakrótkich.

  • Schemat okrętu podwodnego typu Alfa.
  • Okręt podwodny typu Alfa.
  • Okręt podwodny typu Alfa podczas marszu na powierzchni.Dobrze widoczne maszty anten oraz peryskop bojowy i wachtowy.
  • Okręt podwodny typu Alfa.
  • Okręt podwodny typu Alfa.
  • Sylwetka płynącego okrętu z charakterystyczną dla tych jednostek zanurzoną częścią rufową.
  • Okręty w pięknej niemalże "sielskiej" wiosennej scenerii, stojące przy nabrzeżu portowym.
  • Okręty stacjonujące w bazie morskiej. Ujęcie od dziobu.
  • Dwa okręty typu Alfa stojące przy nabrzeżu portowym.

UZBROJENIE:

Okręty uzbrojone zostały w sześć wyrzutni torpedowych kal. 533 mm. Można z nich było wystrzeliwać torpedy konwencjonalne zarówno przeciwko okrętom nawodnym jak i podwodnym. Dodatkowo okręty wyposażone zostały w urządzenia do odpalania rakiet SS-N-15 z głowicą konwencjonalną lub atomową do niszczenia okrętów podwodnych. Okręt mógł również przenosić i stawiać miny. Zapas min wynosił 36 sztuk.

HISTORIA OKRĘTU:

Budowa okrętów podwodnych typu Alfa, była poprzedzona długim procesem prac rozwojowych. Chciano stworzyć typ okrętów podwodnych, które mogłyby osiągnąć prędkość podwodną ponad 40 w. oraz głębokość zanurzenia ponad 900 m. Założenia konstrukcyjne mogły zostać zrealizowane tylko przy wykorzystaniu tytanu jako materiału do budowy kadłuba. Rosjanie w przeciwieństwie do amerykanów rozwiązali problemy związane ze spawaniem tego metalu, który jest znacznie lżejszy od stali i odznacza się większą wytrzymałością na rozciąganie, zginanie oraz odkształcenia plastyczne. Problemy konstrukcyjne przy budowie tych okrętów uwidoczniły się przy konstrukcji pierwszego prototypu, którego budowa ukończona została w 1972 r.

Kadłub okrętu doznał wielu pęknięć i uszkodzeń i nigdy nie wypłynął w próbny rejs (okręt miał być testowany na wodach Bałtyku). W 1974 r., prototyp ten został rozebrany. Po usunięciu wszystkich wad konstrukcyjnych rozpoczęła się produkcja seryjna. Jednostki te były budowane przez stocznie w Leningradzie i Siewierodwińsku. W latach 1967 - 1981 zbudowano 7 jednostek tego typu (łącznie z prototypem). Wg różnych źródeł w służbie pozostaje nadal jeden okręt tego typu, wg innych wszystkie zostały wycofane. Budowa kolejnych okrętów została przerwana ze względu nad pracami projektowymi związanymi z większymi jednostkami typu Mike, które miały zastąpić Alfy.

PRODUCENT:
ZSRR, pierwszą jednostkę ukończono w 1972 r.

KLASA:
Myśliwski okręt podwodny z napędem atomowym.

DANE TECHNICZNE:

Wyporność:
nawodna: 2.310 ton
podwodna: 3.120 ton

Wymiary okrętu:
długość: 81 m,
szerokość: 9,5 m,
zanurzenie: 8 m

Napęd:
jeden reaktor atomowy (BM-40A/OK-550) chłodzony płynnym metalem (ołów/bizmut), turbinowo-elektryczny napęd na jeden wał napędowy, jeden silnik elektryczny o mocy 47.000 KM

Prędkość:
na powierzchni: 14 w
w zanurzeniu: 43-45 w

Załoga:
45 marynarzy i oficerów.

Okręty zbudowane w stoczni Nr 196 w Leningradzie
Nazwa Nr taktyczny Położenie stępki Zakończenie budowy Data wejścia do służby
К-64 900 02.06.1968 22.04.1969 31.12.1971
К-316 905 26.04.1969 25.07.1974 30.09.1978
К-373 910 26.06.1972 19.04.1978 29.12.1979
К-463 915 26.06.1975 (31.03.1981) (30.12.1981)

 

Okręty zbudowane w stoczni Nr 402 w Siewierodwińsku
Nazwa Nr taktyczny Położenie stępki Zakończenie budowy Data wejścia do służby
К-123 105 29.12.1967 04.04.1976 12.12.1977
К-432 106 12.11.1968 03.11.1977 31.12.1978
К-493 107 21.02.1972 21.09.1980 30.09.1981

Komentarze

0Mc Coy2016-01-05 19:52#1
Już od jakiegoś czasu wiadomo, że reaktor nie był chłodzony stopionymi solami
Cytować

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy


Odśwież