A+ A A-
  • Kategoria: Typy OP
  • Odsłony: 2860

KONSTRUKCJA/URZĄDZENIA ELEKTRONICZNE:

Okręty typu Nazario Sauro miały nowoczesny kroplowy kształt kadłuba z pojedynczym krzyżowym układem usterzenia rufowego i pojedynczą śrubą. Przednie stery głębokości zostały rozmieszczone na kiosku w podobny sposób jak na jednostkach amerykańskich. Jednokadłubowa konstrukcja miała zapewnić mniejszy ciężar okrętom.

Włoski okręt podwodny kadłub sztywny, w przedniej części miał kształt cylindryczny, a w rufowej zbieżny. Kadłub wykonany został ze stali o podwyższonej wytrzymałości HY 80, pozwalającej na zanurzenie się okrętu do głębokości 300 m. Kadłub sztywny postanowiono zamknąć z obu stron półkolistymi grodziami. Pod kioskiem zastosowany został układ dwupokładowy z przedziałem dowodzenia oraz przedziałem oficerskim na górnym pokładzie. Na pokładzie dolnym rozmieszczono dwie baterie akumulatorów obejmujących 148 ogniw. Pomieszczenia załogi umieszczono za miejscem składowania zapasowych torped.

Siłownie konstruktorzy podzielili na trzy przedziały. Przedni mieści trzy generatory spalinowe montowane rzędowo na podstawach sprężystych tak by w jak największym stopniu zminimalizować możliwość przenoszenia drgań na kadłub zewnętrzny. W ostatnim przedziale umieszczony został ogromny dwutwornikowy silnik napędowy Marelli. Silnik ten może być chłodzony wodą i przez krótki czas może dostarczać moc 4200 KM. Podczas przeprowadzanych prób morskich okręt utrzymywał prędkość 19,3 w przez 1 godzinę.

Podświetlony nocą S518 jest atrakcją Ganui. Okręt muzeum wchodzi w skład Galata - Museo del mare. / Zdjęcie: www.qrz.com

Włoscy konstruktorzy dużo uwagi poświęcili na wyciszenie oraz odporność na wstrząsy. Izolowano specjalnym materiałem dźwiękochłonnym całą maszynownię, a także zastosowano elastyczne połączenia rufowe. Również opracowano odpowiednią siedmiopłytową wolnoobrotową śrubę, która w znaczny sposób redukuje zjawiska kawitacyjne przy dużych prędkościach.

Chrapy umożliwiające pływanie tuż pod powierzchnią wody mają stosunkowo mały przekrój a ich konstrukcję opracowano z myślą o znikomej powierzchni echa radarowego.

Jednostki te są bardzo przydatne do działań na stosunkowo płytkich akwenach Morza Śródziemnego. Duża prędkość podwodna i dobra manewrowość są najważniejszymi zaletami tych okrętów.

Podczas budowy dwóch ostatnich okrętów typu Nazario Sauro tj. S524 Primo Longobardom i S525 Gianfranco Hazzana Priaroggia zadbano w dużej mierze o jak najlepsze wyciszenie wszystkich urządzeń mechanicznych. Okręty dodatkowo zostały obłożenie kadłuba płytami dźwiękochłonnymi, dzięki którym mają być trudniejsze to wykrycia.

W okresie od 1999 do 2002 roku okręty trzeciej serii tj. S522 Salvatore Pelosi i S523 Giuliano Prini przeszły gruntowną modernizację. Wymieniono przestarzały sprzęt i zainstalowano nowy system walki.

(S525) Gianfranco Gazzana Priaroggia podczas prac stoczniowych w suchym doku. / Zdjęcie: kr.blog.yahoo.com

UZBROJENIE:

Typ Nazario Sauro ma sześć dziobowych wyrzutni torpedowych kalibru 533 mm. Na okrętach tych zastosowano system pozwalający wystrzeliwać torpedy nawet z maksymalnej głębokości. Okręty tego typu mogą zabrać do sześciu torped zapasowych.

Jednostki te są uzbrojone w włoską torpedę ciężką typu Whitehead A.184 o długości 6 metrów. Jest to uniwersalne torpeda i może być zarówno użyta przeciwko okrętom podwodnym jak i nawodnym. Torpeda ma napęd elektryczny i przewodowe naprowadzanie z nowoczesną aktywno-pasywną głowicą naprowadzającą, która kontroluje jednocześnie kurs i głębokość.

W miejsce każdej torpedy okręt może zabrać dwie miny typu VS SM 600 z wieloczujnikowym zapalnikiem. Mina ta ma nowoczesną konstrukcję w której rozwiązania techniczne pozwalają na rozpoznawanie pola magnetycznego, akustycznego i ciśnieniowego różnych okrętów zarówno nawodnych jak i podwodnych. W sumie zabranych może być 24 min.

Piąta oraz szósta jednostka tego typu uzbrojona jest w wydłużone wyrzutnie torpedowe umożliwiające strzelanie rakietami typu głębia wodna ? woda Sub-Harpoon.

Specjalnie dla tych okrętów opracowane zostały nowe torpedy mogące osiągać prędkość 50 w, oznaczonych symbolem A.290, który wykorzystują litowe baterie i głowicę naprowadzającą z torpedy A.244 przeciw okrętom podwodnym.

Salvatore Pelosi należy do III serii okrętów typu Sauro. Zdjęcie: www.sommergibili.com

HISTORIA OKRĘTU:

Typ Nazario Sauro jest drugą z kolei powojenną włoską konstrukcją okrętu podwodnego. Pierwszym typem były okręty typu Toti . Małe jednostki przeznaczone głównie do działań na wodach przybrzeżnych. Jednostki te odpowiadały wielkością i przeznaczeniem niemieckim okrętom typu 205/206.

Włoska Marynarka Wojenna postawiła nowa wymagania taktyczne, które przewidywały budowę większych jednostek o większym zasięgu działania, dobrych warunkach bytowych załogi. Okręty miały być zdolne do działań na wodach potencjalnego przeciwnika. Warunki operacyjne na wodach Morza Śródziemnego faworyzowały jednak raczej małe konstrukcje o dużej prędkości podwodnej i dobrej manewrowości oraz o możliwościach osiągania dużych głębokości zanurzania, dla osiągnięcia warstw termicznych zwanych termokliną. Zjawisko termokliny było dużym utrapieniem sonarzystów operujących na wodach Morza Śródziemnego. Ponadto okręty cechować się miały niskim poziomem szumów własnych.

W 1967 roku zamówione zostały dwa okręty tego typu, ale kłopoty finansowe państwa spowodowały zawieszenie programu budowy okrętów i nowych zamówień nie składano aż do 1972 roku. Zamówienie na kolejne jednostki złożone zostało dopiero w 1976 roku. Ukończenie budowy pierwszej jednostki zostało przesunięte w czasie z powodu niskiej jakości akumulatorów. Problem został rozwiązany dzięki zakupowi kompletnej baterii akumulatorów w Szwecji. Następna para okrętów podwodnych zamówiona została w 1983 roku.

Wszystkie okręty zostały zbudowane z stoczniach Fincantieri i Monfalcone. Zbudowano łącznie osiem jednostek tego typu. Okręty były budowane w trzech grupach. Wchodziły do służby parami: pierwsze dwa w 1980 r., trzecia i czwarta jednostka w 1982 r., piąta w 1988, szósta w 1989, ostatnie dwie w 1993 r.

Jednostki najwcześniej zbudowane zostały już wycofane ze służby. Okręt podwodny S518 Nazario Sauro w 2009 roku został przemianowany na okręt muzeum i jest udostępniony do zwiedzania w Geniu.

  • Okręt podwodny Nazario Sauro. / Zdjęcie: Rudy Guastadisegni / www.sommergibili.com.
  • Okręt podwodny Nazario Sauro po wycofaniu ze służby stał się statkiem muzeum, który można zwiedzić w Genui. / Zdjęcie: www.flickr.com
  • Wnętrze okrętu podwodnego S518 Nazario Sauro, który został wycofany ze służby w 2002 roku. Zdjęcie: Yoko Aziz www.agefotostock.com
  • Ładne ujęcie z boku okrętu S518 Nazario Sauro. Zdjęcie: digitalrebel350.blogspot.com
  • Podświetlony nocą S518 jest atrakcją Ganui. Okręt muzeum wchodzi w skład Galata - Museo del mare. / Zdjęcie: www.qrz.com
  • Okręt podwodny typu auro podczas rejsu na powierzchni. / Zdjęcie: www.military-today.com
  • Giuliano Prini (S523) stojący w porcie przy nabrzeżu. / Zdjęcie: it.wikipedia.org
  • Giuliano Prini (S523) widok od strony dziobu. / Zdjęcie: it.wikipedia.org
  • Zacumowany okręt podwodny typu Nazario Sauro. / Zdjęcie: bemil.chosun.com
  • Primo Longobardo podczas prac wykończeniowych w stoczni. / Zdjęcie: ja.wikipedia.org
  • Okręt podwodny Primo Longobardo (S524). / Zdjęcie: bemil.chosun.com
  • Wodowanie 20 czerwca 1992 roku okrętu podwodnego Primo Longobardo (S524). / Zdjęcie: tauromodel.it
  • Załadunek torpedy na okręt podwodny Primo Longobardo (S524). / Zdjęcie: marina.difesa.it
  • Giuliano Prini (S523) widok od strony dziobu. / Zdjęcie: it.wikipedia.org
  • Ciekawe ujęcie od góry okrętu podwodnego (S525) Gianfranco Gazzana Priaroggia. / Zdjęcie: naviearmatori.net

Wykaz okrętów podwodnych typu Nazario Sauro (Sauro I i II)
Numer burtowyNazwa jednostkiZakończenie budowyStan obecny
S518 Nazario Sauro 1980 r. wycofany ze służby w 2002 r.
S519 Carlo di Fecia Cossato 1980 r. wycofany ze służby w 2005 r.
S520 Leonardo Da Vinci 1982 r. przeznaczony do likwidacji, pełni funkcje szkoleniowe
S521 Guglielmo Marconi 1982 r. wycofany ze służby w 2003 r.
S518 Nazario Sauro 1980 r. wycofany ze służby w 2002 r.

 

Wykaz okrętów podwodnych Nazario Sauro podklasa Salvatore Pelosi (Sauro III)
Numer burtowyNazwa jednostkiZakończenie budowyStan obecny
S522 Salvatore Pelosi 1988 r. w eksploatacji
S523 Giuliano Prini 1989 r. w eksploatacji

 

Wykaz okrętów podwodnych Nazario Sauro podklasa Longobardo (Sauro IV)
Numer burtowyNazwa jednostkiZakończenie budowyStan obecny
S524 Primo Longobardo 1993 r. w eksploatacji
S525 Gianfranco Gazzana 1993 r. w eksploatacji

PRODUCENT:
Włochy - pierwszą jednostkę zbudowano w 1980 r.

KLASA:
Myśliwski okręt podwodny o napędzie spalinowo-elektrycznym.

DANE TECHNICZNE:
Podklasa Sauro:Wyporność nawodna: 1456 ton
Wyporność podwodna: 1641 ton

Salvatore Pelosi podklasy:
Wyporność nawodna: 1476 ton
Wyporność podwodna: 1662 ton

Primo Longobardo podklasy:
Wyporność nawodna: 1653 ton
Wyporność podwodna: 1862 ton

Wymiary okrętu: długość 63,9 do 66 m, szerokość 6,83 m, zanurzenie 5,7 do 6,3 m - różnice w wymiarach są wynikiem modyfikacji tego typu
Napęd: Spalinowo-elektryczny na jedną śrubę. Trzy zespoły generatorów spalinowo-elektyrcznych GMT A210 i 16, każdy o mocy 1070 KM; jeden silnik elektryczny typu Mirelli.
Prędkość nawodna: 12 w. przy 2210 KM
Prędkość podwodna: 19 w. przy 3650 KM
Załoga: 7 oficerów i 44 marynarzWitold Rychter

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy


Odśwież