A+ A A-
  • Kategoria: Typy OP
  • Odsłony: 2746

KONSTRUKCJA / URZĄDZENIE ELEKTRONICZNE:

Do budowy okrętów podwodnych typu Gotland stocznia Kockums zastosowała stal ferromagnetyczną HY 80, która charakteryzuje się stosunkowo dobrą odpornością na ciśnienie zewnętrzne i umożliwia zejście okrętu na głębokość maksymalną 350 m (głębokość operacyjna dla tych okrętów wynosi 200 m, biorąc pod uwagę głębokość Morza Bałtyckiego, na którym okręty te głównie będą operować są to osiągi w zupełności wystarczające).

Okręty tego typu posiadają układ płaszczyzn sterowych w kształcie litery X, co zapewnia im bardzo dużą manewrowość oraz zwrotność. Taki układ sterów pozwala również na kładzenie się okrętu na dnie.

Okręty są jednokadłubowe, na całej długości (z wyjątkiem sekcji rufowej) mają konstrukcję dwupokładową. Przy konstruowaniu tych okrętów zwrócono szczególną uwagę na ergonomię, komfort oraz bezpieczeństwo dla załogi.

Ciekawym rozwiązaniem zastosowanym na tych okrętach jest procedura uzupełniania uzbrojenia. Wykorzystuje się do tego specjalnie zaprojektowane urządzenie firmy Kockums oraz system włazów w kadłubie zewnętrznym i środku w okręcie. Uzupełnianie uzbrojenia tj. torped jest bardzo proste i szybkie, system ten pozwala nawet na uzupełnianie uzbrojenia na pełnym morzu. Świadczy to o wysokiej ergonomii konstrukcji okrętu.

Na okrętach typu Gotland zastosowany jest system bojowy typu Sesub 940A, który jest przeznaczony do zbierania i analizowania danych taktycznych, które pochodzą ze wszystkich czujników zainstalowanych na okręcie.

Okręt typu Gotland podczas marszu na powierzchni z widocznymi peryskopami.

Okręty te wyposażone są również w system TMA (Target Motion Analysis), który analizuje ruchy potencjalnych celów. Dane do systemu są przekazywane z sonaru pasywnego oraz systemów obserwacji optycznej lub technicznej (radar, peryskop).

Podobnie jak w typie Dolphin (Marynarka Wojenna Izraela) Gotlandy zostały wyposażone w system hydrolokacyjny CSU 90 firmy SNT Atlas Elektronik. System ten składa się z szeregu czujników, sonarów zamontowanych na okręcie i służących do wykrywania, śledzenia i zbierania danych o potencjalnych celach.

Okręty posiadają jeden peryskop Model 76, wyprodukowany przez amerykańską firmę Kollmorgen specjalizująca się w produkcji peryskopów.

Gotlandy zostały również wyposażone w nowoczesny system ESM (Electronic Support Measures) służący do śledzenia, analizy, klasyfikacji oraz identyfikacji wrogich radarów. System ten umożliwia wykrycie wrogiej jednostki gdy okręt płynie blisko powierzchni. Antena systemu ESM jest wysuwana tylko na 30 s i natychmiast chowana. W tak krótkim czasie system zbiera wszystkie potrzebna dane o ewentualnych wrogich okrętach lub samolotach.

Podobnie jak większość nowoczesnych okrętów podwodnych okręty typu Gotland zostały pokryte farbą absorbującą impulsy sonaru. (Na niektórych nowoczesnych okrętach podwodnych szczególnie rosyjskich stosowana jest do pokrycia okrętu w celach jego wyciszenia oraz "ukrycia" przed wykryciem specjalna masa gumowa m.in. takie rozwiązanie jest zastosowane na polskim okręcie podwodnym ORP Orzeł).

UZBROJENIE:

Okręty podwodne tego typu uzbrojone są w cztery wyrzutnie torpedowe kal. 533 mm oraz dwie wyrzutnie kal. 400 mm. Wszystkie wyrzutnie są wyposażone w nowoczesny system "swim-out" (wypływny), który umożliwia ciche odpalanie torped. Zapas torped wynosi 12 sztuk. Zamiast torped możliwe jest wystrzeliwanie z wyrzutni rakiet, oraz min. Miny mogą być przenoszone w zewnętrznych kontenerach zaprojektowanych przez stocznię Kocums (w kontenerach mieści się do 25 min), lub stawiane z wyrzutni torpedowych kal. 533 mm.
Okręty te mają być również wyposażone w niedługim czasie w rakiety przeciwlotnicze Triton. Jest to rakieta głównie przeznaczona do niszczenia śmigłowców ZOP, ma wejść do uzbrojenia okrętów w 2005 r.

  • Okręt typu Gotland podczas marszu na powierzchni z widocznymi peryskopami.
  • Okręty typu Gotland Królewskiej Marynarka Wojennej Szwecji należą do najnowocześniejszych nie atomowych okrętów podwodnych na świecie.
  • Typ Gotland ma 4 wyrzutnie torped kal 533 mm i dwie kal 400 mm.
  • HMS Gotland - pierwszy okręt podwodny tego typu.
  • HMS Uppland.
  • Na okrętach podwodnych tego typu jest montowany nowoczesny system zarządzania walką 9SCS Mark. 9SCS Mark 3 ma aż trzy wielofunkcyjne konsole służące do sterowania systemem i jego kontroli.
  • Widoczne na zdjęciu dwa peryskopy firmy Kollmorgen.
  • Okręty typu Gotland A 19 są bardzo podobne do okrętów typu Vastergotland A 17.
  • Przekrój okrętu podwodnego typu Gotland. Mały wycinek ukazuje miejsce umieszczenia silników Stirlinga.
  • Silnik Stirlinga w przekroju.

HISTORIA OKRĘTU:

Marynarka Wojenna Szwecji postanowiła zamówić nowe okręty podwodne, które miały zastąpić będące już w służbie okręty A-11B Sjöormen. W październiku 1986 r. podpisano ze stocznią Kockums kontrakt na prace badawcze nad nowym projektem okrętu podwodnego. Zamówienie na nowy typ okrętu wpłynęło 28 marca 1990 r. Następnie zostało zmienione ze względu na decyzję wyposażenia nowych okrętów w silniki Stirlinga. Zbudowano łącznie trzy jednostki tego typu.

PRODUCENT:
Szwecja, pierwszą jednostkę ukończono 01.07.1995 r.

TYP:
Myśliwski okręt podwodny o napędzie klasycznym (spalinowo-elektrycznym).

DANE TECHNICZNE:

Wyporność nawodna: 1240 ton.

Wyporność podwodna: 1394 ton.

Wymiary okrętu: długość 60,4 m, szerokość 6,2 m, zanurzenie 5,6 m.

Napęd: silnik spalinowoelektryczny, plus silnik Stirlinga, jedna śruba.

Załoga: 25 marynarzy.

Prędkość na powierzchni: 10 w.

Prędkość w zanurzeniu: 20 w (przy użyciu chrap 10 w).

Autonomiczność: 14 dni.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy


Odśwież