A+ A A-
  • Kategoria: Typy OP
  • Odsłony: 3248

KONSTRUKCJA:

Okręty podwodne typu Dolphin są wykonane ze stali HY 80, stal ta zapewnia stabilną pracę okrętów na głębokości 350 m (głębokość krytyczna wynosi 700 m). Okręty posiadają dwa poszycia, kadłub zewnętrzny i wewnętrzny oraz dwa pokłady - dzięki takiemu rozwiązaniu uzyskano dodatkową przestrzeń użytkową przy zachowaniu wcześniej założonej wyporności.

Ciekawym rozwiązaniem jest umieszczenie nad siłownią włazu technicznego, który umożliwia wymianę silnika bez konieczności wycinania odpowiedniego otworu w kadłubie.

Okręty typu Dolphin posiadają stery głębokości, które nie są chowane do wnęk w kadłubie, podczas marszu na powierzchni znajdują się nad poziomem wody. Stery rufowe mają kształt litery X, aby zapewnić dobrą sterowność przy każdej prędkości, wielkość ich płetw została ograniczona do wielkości kadłuba.

Większa część sensorów oraz urządzeń łączności została zainstalowana na sześciu podnoszonych masztach. Na jednym z nich znajduje się nowy izraelski system rozpoznania radioelektronicznego (ESM/ELINT) TIMNEX II z firmy Elbit System mającej siedzibę w Hajfie. Okręty tego typu wyposażone są w dwa peryskopy wykonane przez firmę Kollmorgen. Na okrętach zainstalowany jest system CSU 90 dostarczony przez Atlas STN Elektronik w którego skład wchodzą stacje hydrolokacyjne. Urządzenia tego systemu obejmują:

  • sonar aktywno-pasywny z anteną cylindryczną umieszczoną na dziobie okrętu,
  • hydrolokator przechwytujący, zamontowany na kadłubie, między dziobowymi sterami głębokości,
  • anteny linearne pasywnego sonaru bocznego które są zamontowane do dolnej części kadłuba i służą do wygrywania okrętów nawodnych i podwodnych płynących w znacznej odległości,
  • trzy anteny pasywnej stacji pomiaru odległości PRS-3.

Zadaniem systemu CSU 90 jest przechwytywanie wszystkich sygnałów mogących stanowić potencjalne zagrożenie dla okrętu. System ten jest w stanie śledzić jednocześnie do 100 różnych celów, jak i jest w stanie poddawać je odpowiednim klasyfikacjom. Jest to możliwe dzięki bogatej bazie danych, która jednocześnie jest uaktualniana przez system. CSU 90 sam dodaje nowo wykryte cele i przechowuje wszystkie zdobyte dzięki czujnikom informacje, które później mogą być wykorzystane do zniszczenia danego obiektu.

  • Pomieszczenie gdzie składowane są zapasowe torpedy
  • Na okrętach tego typu zamontowany jest system kontroli uzbrojenia ISI 90-1 TCS firmy Atlas STN Elektronik. System ten służy do automatycznego zarządzania nawigacją i operacją, działaniem sonarów, kontrolą uzbrojenia.
  • Okręty tego typu przeprowadzają patrole nadzorujące bezpieczeństwo obszarów wodnych ważnych dla interesów Izraela oraz wykonują misje specjalne.
  • Uroczystość powitania INS Leviathan, 15 listopada 1999 roku
  • Okręt podczas marszu na powierzchni - widoczne peryskopy, urządzenia systemu ISI 90-1 TCS oraz stery głębokości które umieszczone są ponad poziomem wody.
  • Dla Marynarki Wojennej Izraela okręty projektowała niemiecka firma Ingenieurkontor Lubeck Profesjonalista Gabler Nachf GmbH (IKL), przedsiębiorstwo zależne od Howaldtswerke - Deutche Werft AG (HDW) mieszczące się w Lubece.
  • Peryskopy dla okrętów podwodnych tego typu dostarczała firma Kollmorgen

UZBROJENIE:

Okręty podwodne typu Dolphin posiadają dziesięć dziobowych wyrzutni torpedowych, które są umieszczone w dwóch poziomych rzędach. Sześć środkowych wyrzutni przystosowanych jest do strzelania torpedami kalibru 533 mm a cztery wyrzutnie zewnętrzne posiadają kaliber 650 mm.

Taki nietypowy podział wyrzutni torpedowych spowodowany jest zadaniami jakie mogą wypełniać te nowoczesne jednostki. Wyrzutnie kalibru 533 mm, są przystosowane m.in. do strzelania niemieckimi torpedami DM2A3 Sechecht, pociskami przeciwokrętowymi UGM-84C Sub Harpoon, starszymi torpedami używanymi na starszych jednostkach typu Gal tj. torpedami NT 37E, zamiast torped możliwe jest zabieranie min.

Wyrzutnia kalibru 650 mm może być wykorzystywana do wysyłania specjalnych pojazdów SDV (Swimmer Delivery Vehicles) dla płetwonurków, którzy mogą wykonywać zadania specjalne. Wyrzutnia 655 mm daje możliwość wystrzeliwania pocisków z głowicą jądrową (SLCM). Prawdopodobnie Dolphiny są wyposażone w nową wersję pocisku manewrującego Popeye Turbo o zwiększonym zasięgu, co daje możliwość rażenia celu do 1500 km. Dzięki temu okręty podwodne tego typu są w stanie razić każdy ewentualny cel położony na terenie państw arabskich.

Po 2005 roku na pokład Dolphinów ma trafić nowoopracowywana wystrzeliwana z wyrzutni torpedowych rakieta przeciwlotnicza Triton. Pocisk ten ma być głównie wykorzystywany do niszczenia śmigłowców ZOP.

HISTORIA OKRĘTU:

Pod koniec lat 80-tych narodził się pomysł wymiany starzejących się już okrętów podwodnych typu Gal na nowe. Jednak cięcia budżetowe w potencjale obronnym Izraela, doprowadziły do zrezygnowania z tych planów. Dopiero podczas pierwszej wojny w Zatoce Perskiej w 1991 r., doszło do reaktywowania planów.

Z pomocą przyszedł wtedy kanclerz Niemiec Helmut Kohl, który 30 stycznia 1991 roku zatwierdził pakiet pomocy ekonomicznej i militarnej dla Izraela. Pomoc wojskowa obejmowała m.in. budowę dwóch nowoczesnych okrętów podwodnych. W 1993 roku podjęto decyzję o budowie trzeciej jednostki, która miała być współfinansowana przez Izrael. Położenie stępki pod pierwszy okręt nastąpiło 7 października 1994 roku, natomiast prace przy ostatnim okręcie zakończono 26 czerwca 1998 roku.

Okręty podwodne typu Dolphin zostały zaprojektowane przez Ingenjeurkontor Lubeck Profesjonal Gabler Nachf GmBH w Kilonii (IKL) oraz Howaldtswerke Deutche Werft AG (HDW).

Sekcje kadłuba zostały przygotowane w stoczni HDW w Kilonii a następnie przewiezione do montażu i końcowego wyposażenia do stoczni Thyssen Nordseewerke w Emden.

Okręty noszą nazwy: Dolphin, Leviathan, Tecuma.

PRODUCENT:
Niemcy, okręty zbudowano dla Marynarki Wojennej Izraela, pierwszą jednostkę ukończono 27 lipca 1999 r.

KLASA:
Myśliwski okręt podwodny, nosiciel rakiet manewrujących o napędzie spalinowo-elektrycznym

DANE TECHNICZNE:

Wyporność nawodna: 1640 ton

Wyporność podwodna: 1900 ton

Wymiary okrętu: długość 57,3 m, szerokość 6,8 m, zanurzenie 6,2 m

Zanurzenie:
bezpieczne 350 m
krytyczne 700 m

Napęd: trzy silniki wysokoprężne MTU I6V 396 SE 84 o łącznej mocy 4302 KM (3,12 MW), które połączone są z generatorami elektrycznymi, produkowany przez generator prąd zasila silnik elektryczny Siemensa o mocy 3929 Km (2,85 MW).

Załoga: ok. 45 marynarzy

Prędkość: w zanurzeniu 20 w (11 w z wykorzystaniem chrap)

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy


Odśwież