A+ A A-
  • Kategoria: Polskie OP
  • Odsłony: 1802

We wrześniu 2013 roku, podczas wykonywania prac hydrograficznych, załoga ORP Arctowski odkryła niezwykle ciekawy wrak, najprawdopodobniej niemieckiego trałowca M-85, zatopionego przez polską Marynarkę Wojenną podczas działań obronnych w 1939r. Kolejnym interesującym obiektem podwodnym odkrytym w tym samym czasie przez ORP Arctowski jest wrak niemieckiego U-boota klasy VIIC, spoczywającego kilkanaście mil morskich na pólnocny-wschód od m. Jastarnia.

ORP Arctowski. / Zdjęcie: ARCHIWUM DZH
Artykuł zamieszczony dzięki uprzejmości czasopisma Bandera

ORP „Arctowski” jest jednostką hydrograficzną projektu 874 wybudowaną w Stoczni Północnej im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku. Głównym projektantem był inż. Roman Buńka a matką chrzestną pani Krystyna Tokarska-Kierek. 27 listopada 1982 roku odbyło się uroczyste podniesienie biało-czerwonej bandery w porcie wojennym Gdynia-Oksywie. Pierwszym dowódcą okrętu został kpt. mar. Krzysztof Filipowski.

W pierwsze rejsy okręt wyruszył już w 1983 r. wspólnie z ekipami IMGW, Instytutu Kształtowania Środowiska oraz Morskiego Instytutu Rybackiego. W kolejnych latach na pokładzie okrętu gościli przedstawiciele Instytutu Geologicznego (1984), Oddziału Kartograficznego DMW (1985) oraz Stowarzyszenia Geodetów Polskich (1986). W 1989 r. ORP „Arctowski” dwukrotnie odbył rejsy na Spitsbergen z ekipami IV Wyprawy Naukowej Instytutu Nauk o Ziemi Uniwersytetu M.Curie-Skłodowskiej i XI Wyprawy Polarnej Instytutu Geofizyki PAN. Rok 1990 był rokiem ekspedycji na Antarktydę z uczestnikami XV Wyprawy Antarktycznej PAN. W ciągu 129 dni okręt przepłynął prawie 20 tys. mil morskich zawijając między innymi do Scheveningen, Montevideo i Ushuaia.

31 lat służby na morzu to także udział w wielu ćwiczeniach taktycznych Marynarki Wojennej, udział w akcjach poszukiwawczo-ratowniczych i pełnienie służby dozorowej. ORP „Arctowski” wielokrotnie reprezentował polską banderę wojenną w portach zagranicznych. Odwiedził między innymi: Bałtijsk, Rygę, Rostock, Kopenhagę, Antwerpię, Zeebrugge, Den Helder, Chatham, Stavanger, Lizbonę, Barcelonę, Gibraltar, Brest i La Corunę. Pokonał tysiące mil morskich sondując wody Bałtyku.

W latach 2004-2005 ORP „Arctowski” wykonał pomiary hydrograficzne toru wodnego w ramach deklaracji HELCOM. W tym czasie miał zaszczyt kilkakrotnie gościć na pokładzie dowódcę Marynarki Wojennej RP, Senatorów Rządu Polskiego i członków Komisji Stałej Zgromadzenia Parlamentarnego NATO. W marcu 2004 r. ORP „Arctowski” uzyskał tytuł przodującego okrętu MW RP w grupie okrętów specjalnych i pjp powyżej 200 ton wyporności.

Wielu specjalistów z ORP „Arctowski” czynnie uczestniczy w życiu naukowym środowiska morskiego, biorąc udział w największych konferencjach naukowych. Dwukrotnie zdobyli główne nagrody za najlepsze prezentacje referatów na międzynarodowych konferencjach w AMW pt. „Rola nawigacji w zabezpieczeniu działalności ludzkiej na morzu”. W 2008 r. wygłosili referaty na Warsztatach Hydrograficznych w Gdyni, gdzie zdobyli pierwsze miejsce w konkursie na najlepsze zdjęcie sonarowe oraz nagrodę publiczności. Dokonania OH 266 zostały również zauważone przez media. Załoga „Arctowskiego” była głównym bohaterem kilku odcinków „Podwodnej Polski” realizowanych i emitowanych na antenie TVP.

W roku 2008 załoga ORP „Arctowski” reprezentowała Marynarkę Wojenną podczas Jesiennych Prezentacji Morskich w Szczecinie. Uroczystości miały szczególny charakter ponieważ zorganizowane były z okazji 90. rocznicy odtworzenia Marynarki Wojennej RP. W kolejnych latach ORP „Arctowski” został wyznaczony do realizacji rejsów nawigacyjno-szkoleniowych z podchorążymi AMW. W 2009 r. odbył rejs oceaniczny w ramach praktyki nawigacyjno-astronomicznej z wejściem do portów Gibraltar i Brest a rok później zrealizował zimowy rejs szkoleniowy ze słuchaczami V roku AMW. W roku 2011 ORP „Arctowski” po raz kolejny odbył dwumiesięczny rejs z podchorążymi tym razem zawijając do portów Lizbona, Barcelona, La Coruna i Stavanger.

W roku 2009 ORP „Arctowski” brał udział w ćwiczeniach Marynarki Wojennej pk. „Pirania 2009” a w 2010 r. w eksperymencie o kryptonimie CAP DEMO (Capability Demonstration). W kolejnych latach OH 266 uczestniczył w ćwiczeniach operacyjnych Marynarki Wojennej pk. „Rekin-11” i „Anakonda-12”. Realizował ponadto rejsy hydrograficzno-badawcze z pracownikami i studentami Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego (2009, 2010, 2011).

W 2012 roku ORP „Arctowski” gościł na swoim pokładzie Narodowego Hydrografa Wielkiej Brytanii kadm. Nick’a Lambert'a, wykonywał pomiary hydrograficzne, prowadził szkolenie ratownicze MEDEVAC na wodach Zatoki Gdańskiej oraz uczestniczył w Światowym Dniu Hydrografii (World Hydrography Day 2012) w Szczecinie.

W czerwcu 2013 r. ORP Arctowski zrealizował rejs nawigacyjno-szkoleniowy z wejściem do portu Sankt Petersburgu gdzie wziął udział w VI Międzynarodowym Salonie Morskim.

W październiku 2013 r. ORP Arctowski gościł na pokładzie Szefa Biura Hydrograficznego Wielkiej Brytanii kontradmirała Toma Karstena w towarzystwie Szefa Biura Hydrograficznego MW kmdr. Henryka Nitnera. W listopadzie okręt uczestniczył w wielonarodowym ćwiczeniu Wojsk Specjalnych pk. COBRA-13

Odkrycia, sukcesy i dorobek

Setki godzin poświęcone precyzyjnym pomiarom głębokości i badaniom sonarowym dna dały wymierne efekty. W maju 2004 r. załoga ORP „ARCTOWSKI” dokonała spektakularnego odkrycia wraku legendarnego niemieckiego liniowca „Steuben”. Miejsce spoczywania wraku owiane było tajemnicą przez 59 lat, a sam wrak był przedmiotem poszukiwań wielu badaczy morskich głębin, w tym słynnego odkrywcy „Titanica” - dr. R. Ballard’a.

Wrak niemieckiego U-boota klasy VIIC.

Załoga „Arctowskiego“ zweryfikowała dziesiątki wraków i przeszkód podwodnych. Wykonała szczegółowe badania wraku promu „Jan Heweliusz”, zatopionych kutrów rybackich, wraków niemieckich statków z okresu II wojny światowej „Goya”, „Wilhelm Gustloff” czy „Franken”. W 2006 r. przeprowadziła weryfikację i identyfikację prawdopodobnie największego wraku Morza Bałtyckiego – niemieckiego lotniskowca „Graf Zeppelin”.

W czasie ostatnich pięciu lat „Arctowski” prowadził prace pomiarowe i poszukiwawcze w rejonie Bałtyku Południowego. Wykonał sondaże batymetryczno-sonarowe na potrzeby ustanowienia nowego systemu rozgraniczenia ruchu TSS Ławica Słupska. Obecnie realizuje prace pomiarowe, których wyniki wykorzystane zostaną do wyznaczenia zalecanych tras żeglugowych Bałtyku Południowego. W październiku i grudniu 2012 r. a także w styczniu 2013 r. ORP Arctowski realizował prace hydrograficzne na planowanej trasie żeglugowej przebiegającej wzdłuż polskiego wybrzeża. W trakcie pomiarów załoga wykryła, dokładnie zbadała i zidentyfikowała unikatowy wrak niemieckiego samolotu bombowego Junkers Ju88. W czerwcu 2013 r.

Wrak niemieckiego samolotu bombowego Junkers Ju88.

ORP Arctowski wykonał badania wraku statku Georg Buchner, który zatonął podczas holowania kilka mil na północnywschód od latarni Rozewie. ORP „Arctowski” jest systematycznie wyposażany w nowe urządzenia i systemy nawigacyjno-pomiarowe. Modernizacja sprzętu w połączeniu z wysokimi kwalifikacjami i pasją załogi sprawia, że ORP „Arctowski” jest niezwykle wartościową i nowoczesną platformą posiadającą ogromny potencjał oraz zdolną realizować zadania na najwyższym poziomie.

Do końca 2013 r. ORP „Arctowski” przebył ponad 165 000 mil morskich w ciągu prawie 1450 dni. Od roku 2007 okrętem dowodzi kmdr ppor. Artur Grządziel.

kmdr ppor. Artur Grządziel
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy


Odśwież