A+ A A-
  • Witold Rychter
  • Kategoria: II WŚ
  • Odsłony: 866

Operacja „Ostfront” cz. 1

Bitwa o konwoje

W dniu 22 czerwca 1941 r. hitlerowskie Niemcy rozpoczęły kolejną wielką operację wojskową, tym razem skierowaną ku wschodniemu, jeszcze niedawno sojuszniczemu państwu. Ogromne sukcesy państw osi w Rosji i trzymanie w szachu Wielkiej Brytanii, zmusiło oba te wielkie mocarstwa, wsparte pomocą Stanów Zjednoczonych, do wzajemnej współpracy i pomocy. 28 września 1941 r. do Moskwy przybyli przedstawiciele brytyjsko-amerykańskiej komisji Panowie Beaverbrook i Harriman. 4 października zostało podpisane, wspólne, alianckie postanowienie dotyczące dostaw sprzętu wojennego do Rosji. Osiem dni później z Wielkiej Brytanii wyruszył pierwszy konwój z pomocą wojskową oznaczony kryptonimem PQ-1. Na pokładach frachtowców znajdowało się 140 czołgów, 100 myśliwców „Hurricane”, 200 pojazdów opancerzonych, 200 działek przeciwpancernych z amunicją i 50 lekkich działek 25 mm wraz z amunicją. Do marca 1942 r. do arktycznych portów w Archangielsku i Murmańsku wpłynęło 110 statków ze sprzętem wojennym tracąc zaledwie jeden transportowiec.

Czytaj więcej: Operacja „Ostfront” cz. 1

  • Mariusz Rafał Kaczmarek
  • Kategoria: II WŚ
  • Odsłony: 2806

„Niewypowiedziana” wojna

Mało znaną (żeby nie powiedzieć wstydliwą) kartą w dziejach drugiej wojny światowej są działania bojowe francuskich okrętów podległych rządowi w Vichy, powstałemu po zawieszeniu broni (a faktycznie kapitulacji) z Niemcami 22 czerwca 1940 roku i teoretycznie niebiorącemu dalszego udziału w wojnie, choć współpracującemu z Niemcami. W ówczesnej sytuacji politycznej – gdy jeszcze w czerwcu 1940 roku powstał w Wielkiej Brytanii Komitet Wolnej Francji z gen. Charlesem de Gaulle’m na czele deklarujący dalszą walkę z Niemcami i zmierzający do przejęcia pod swą władzę zamorskich terytoriów Francji, starcie z okrętami rządu w Vichy było nieuniknione. 

Czytaj więcej: „Niewypowiedziana” wojna

  • Nikołaj Bażenow Siergiej Patianin (Rosja)
  • Kategoria: II WŚ
  • Odsłony: 4194

„Ultra” kontra Ulm

Latem 1942 środek ciężkości operacji nawodnych sił Kriegsmarine przeniósł się na północ. Surowe, polarne wody stały się areną zażartych starć. Po rozbiciu alianckiego konwoju „PQ-17” strategiczna inicjatywa na arktycznym teatrze działań wojennych przeszła w ręce Niemiec. Starając się wykorzystać dotychczasowe sukcesy, niemieckie lotnictwo przeprowadzało intensywne naloty na Murmańsk i Archangielsk. Kolejnym zdecydowanym krokiem niemieckiego dowództwa miała być seria operacji skierowanych na sparaliżowanie żeglugi na radzieckich wodach wewnętrznych.

Czytaj więcej: „Ultra” kontra Ulm

  • Siergiej Patianin (Rosja)
  • Kategoria: II WŚ
  • Odsłony: 2986

„Droga życia” dla „szczurów Tobruku” cz. II

W pierwszej dekadzie lipca 1941 niemiecko-włoskie lotnictwo zwiększyło nacisk na Tobruk. Naloty przeprowadzano niewielkimi grupami samolotów (tylko 1 i 4 lipca odnotowano ataki 30-40 maszyn), które relatywnie łatwo odpierała obrona plot., dzięki czemu straty w twierdzy i porcie określano jako nieznaczne. Co więcej, rzadko przeprowadzane rejsy transportowe niszczycieli obyły się bez strat, żaden z uczestniczących w nich okrętów nie został nawet uszkodzony. Tym samym wszystko powróciło na swoje tory.

Czytaj więcej: „Droga życia” dla „szczurów Tobruku” cz. II

  • Witold Rychter
  • Kategoria: II WŚ
  • Odsłony: 4420

Rzeź rozbitków z HMAHS Centaur

W czasie II wojny światowej między Japonią a aliantami dochodziło do brutalnych ataków na okręty szpitalne, zarówno z jednej jak i z drugiej strony. Dowódcy japońscy indywidualnie podchodzili do atakowania okrętów szpitalnych, postępując bardzo różnie w zależności od sytuacji, w jakiej się znaleźli. Natomiast alianci atakowali japońskie okręty szpitalne, które niestety, z winy samych Japończyków, nie były odpowiednio oznakowane. Z winy Japończyków okręty podwodne aliantów podczas ataków torpedowych zatapiały okręty japońskie, które przewoziły alianckich jeńców. Dochodziło wtedy do wielkich tragedii.

Czytaj więcej: Rzeź rozbitków z HMAHS Centaur

  • Siergiej Patianin (Rosja)
  • Kategoria: II WŚ
  • Odsłony: 2998

„Droga życia” dla „szczurów Tobruku” cz. I

W dziejach II wojny światowej Tobruk zajmuje szczególne miejsce dla Brytyjczyków. Stał się on symbolem oporu Aliantów w Afryce Północnej. Wielonarodowy garnizon twierdzy położonej między piaskami pustyni a morzem wytrzymał 242 dni oblężenia. Przez cały ten czas zaopatrzenie dla oblężonych docierał na okrętach Royal Navy. Ta męcząca i niebezpieczna operacja zyskała wśród brytyjskich marynarzy określenie „Bieg do Tobruku” (Tobruk Run), jednak nie znalazła swego właściwego odbicia w praca historyków. Poza tym poznanie brytyjskich doświadczeń i porównanie ich podobnymi radzieckimi operacjami, stanowi bogaty materiał dla wszelkiego rodzaju analiz.

Czytaj więcej: „Droga życia” dla „szczurów Tobruku” cz. I

  • Witold Rychter
  • Kategoria: II WŚ
  • Odsłony: 5121

Miniaturowe okręty podwodne Niemiec

Najpóźniej z państw Osi zainteresowali się miniaturowymi OP Niemcy. Dopiero w 1944 r. firma Glükauf zaprojektowała mały okręt Hecht (Szczupak), który miał być użyty do atakowania nawodnych okrętów nieprzyjaciela w portach i na kotwicowiskach. Projekt Hecht jest związany z wydobyciem przez Niemców brytyjskich okrętów typu X, zatopionych podczas próby zatopienia pancernika Tirpitz, w ramach operacji Source. Hauptamt Kriegsschiffbau przygotowała projekt dwuosobowego okrętu podwodnego, opartego na zbadanych brytyjskich miniaturowych okrętach podwodnych. Prototyp oznaczono jako typ XXVIIA i nazwano Hecht.

Czytaj więcej: Miniaturowe okręty podwodne Niemiec

  • Aleksandr Mitrofanov (Litwa)
  • Kategoria: II WŚ
  • Odsłony: 2561

„LEMBIT” Bądź godny swego imienia część I

Przy nabrzeżu Lennusadam w stolicy Estonii Tallinie stoi okręt podwodny Lembit - filia Estońskiego Muzeum Morskiego. Siedemdziesięcioletnia historia tego okrętu jest nader interesująca. Estońscy „patrioci” – nacjonaliści pamiętają jedynie trzyletni, niczym nie wyróżniający się, okres biografii tej jednostki w składzie własnej floty, całkowicie zaś ignorują 52 letnią jego historię pod banderą radzieckiej marynarki wojennej, natomiast dla odmiany ich radziecko-rosyjscy koledzy przypisują okrętowi mnóstwo fikcyjnych zwycięstw. 

Czytaj więcej: „LEMBIT” Bądź godny swego imienia część I

  • Witold Rychter
  • Kategoria: II WŚ
  • Odsłony: 1938

Tajemnica bazy Olterra

Podczas II wojny światowej bardzo często w walkach na różnych morzach uczestniczyły miniaturowe okręty podwodne i torpedy kierowane (zwane również "żywymi torpedami"). Ta skryta broń była bardzo często wykorzystywana z różnym skutkiem przez włoską Supermarine. Jednym z ciekawszych wyczynów włoskiej marynarki wojennej było przekształcenie wraku zbiornikowca Olterra zatopionego 10 maja 1940 roku przez własną załogę na bazę torped kierowanych. Wrak okrętu stał na mieliźnie blisko niewielkiego miasteczka Algeciras, leżącego naprzeciw brytyjskiej bazy morskiej w Gibraltarze.

Czytaj więcej: Tajemnica bazy Olterra

  • Aleksandr Mitrofanov (Litwa)
  • Kategoria: II WŚ
  • Odsłony: 2336

Zatonięcie „Estonii” – jeszcze jedna zagadka wojny

Jedną z najtragiczniejszych a równocześnie najmniej znanych i zagadkowych morskich katastrof jest zatonięcie w latach Wielkiej Wojny Ojczyźnianej radzieckiego statku Armenia, które spowodować mogło śmierć od siedmiu do dziesięciu tysięcy ludzi!!!. Tylko liczbę poległych na niemieckich statkach Wilhelm Gustloff i Goya można porównać z tymi tragicznymi danymi.

Czytaj więcej: Zatonięcie „Estonii” – jeszcze jedna zagadka wojny

  • Przemysław Fedorowicz
  • Kategoria: II WŚ
  • Odsłony: 11095

Baza Kriegsmarine w Świnoujściu

Strategiczne położenie ujścia Świny do morza zauważono już we wczesnym średniowieczu. Niewielkie fortyfikacje obronne wznosili tutaj Słowianie, później Szwedzi i Prusacy. Od 1747 r. Świnoujście zaczęło funkcjonować jako port morski. W 1918 r. rozpoczęto zakrojone na szeroką skalę prace budowlane obejmujące zabezpieczenie portu kamiennymi falochronami oraz umocnienie nabrzeży kanału portowego. Blokada portu, przeprowadzona w 1848 r. przez flotę duńską, przełamana zwycięską bitwą morską przez flotę Królestwa Prus koło półwyspu Jasmund na Rugii, stała się faktycznie momentem początkowym w przekształceniu portu w twierdzę i bazę marynarki.

Czytaj więcej: Baza Kriegsmarine w Świnoujściu

  • Witold Rychter
  • Kategoria: II WŚ
  • Odsłony: 4473

SHINANO - pancernik, który stał się lotniskowcem

Cesarska Marynarka Wojenna przystępując do wojny ze Stanami Zjednoczonymi posiadała dwa super pancerniki typu Yamato: Musashi i Yamato. Trzeci okręt tego typu budowany od 1940 roku w stoczni Yokosuka Shinano miał tworzyć razem z pozostałymi okrętami trzon floty japońskiej. Swoistą triadę superpancerników. Pancerniki uznawane za niezatapialne miały być wystarczającą siłą uderzeniową przeciw okrętom amerykańskim czy brytyjskim operującym na dalekim wschodzie. Niestety w związku z trudnościami z zaopatrzeniem i brakiem surowców 12 grudnia 1940 roku prace stoczniowe na Shinano zostały wstrzymane. W 1942 roku podjęto decyzję, aby kontynuować budowę okrętu lecz nie jako pancernik a lotniskowiec.

Czytaj więcej: SHINANO - pancernik, który stał się lotniskowcem