A+ A A-
  • Witold Rychter
  • Kategoria: I WŚ
  • Odsłony: 3700

Deutschland - podwodny statek handlowy

Podczas I wojny światowej Wielka Brytania wprowadziła blokadę ekonomiczną Niemiec, która pod koniec drugiego roku wojny w 1915 roku spowodowała znaczne trudności w zaopatrzeniu przemysłu zbrojeniowego w niezbędne importowane surowce. Taka sytuacja spowodowała w kręgach rządowych oraz handlowych Cesarstwa podjęcie decyzji o budowie podwodnych statków handlowych będących łamaczami brytyjskiej blokady.

Czytaj więcej: Deutschland - podwodny statek handlowy

  • Witold Rychter
  • Kategoria: I WŚ
  • Odsłony: 6573

I Wojna Światowa

Dopiero I Wojna Światowa udowodniła jak ważną i istotną bronią, mogącą znacznie przeważyć szalę zwycięstwa w konfliktach między różnymi państwami są okręty podwodne. Wielkie okręty liniowe takie jak krążowniki czy pancerniki nagle stały się zupełnie bezbronne mając przeciwko sobie małe, skrycie działające okręty podwodne. Nikt z ówczesnych dowódców nie sądził iż okręty podwodne mogą w znaczny sposób przyczynić się do wygrania konfliktów morskich, budowano więc coraz większe i potężniej opancerzone okręty liniowe. Sukcesy okrętów podwodnych w pierwszych miesiącach wojny były dużym zaskoczeniem dla większości admiralicji.

Czytaj więcej: I Wojna Światowa

  • Andriej Gonczarow (Ukraina) i Władymir Zabłocki (Ukraina)
  • Kategoria: I WŚ
  • Odsłony: 5033

U-booty Kajzera na Morzu Czarnym cz. 1

Wśród eksponatów tureckiego muzeum marynarki wojennej (Deniz Muzeis) w Stambule znajduje się jeden zupełnie nietypowy eksponat. Na otwartym placu przed muzeum, podobnie jak to ma miejsce we wszystkich muzeach morskich świata stoją stare działa, reflektory, miny, pociski, wyrzutnie torpedowe z okrętów różnych epok oraz... najprawdziwszy okręt podwodny niemiecki UB 46 z okresu pierwszej wojny światowej.

Czytaj więcej: U-booty Kajzera na Morzu Czarnym cz. 1

  • Tadeusz Klimczyk
  • Kategoria: I WŚ
  • Odsłony: 3260

Bitwa koło wyspy May

Tytułowa „bitwa koło wyspy May” miała miejsce 31 stycznia 1918 roku, a uczestnicząca w niej Royal Navy nie miała żadnego przeciwnika, oprócz niekompetencji swoich oficerów oraz ciągu niesprzyjających okoliczności. Głównymi aktorami tego zdarzenia były niezwykłe jednostki - okręty podwodne typu K. Ich niezwykłą cechą był główny napęd składający się ze zwykłych maszyn parowych - co wydawałoby się nie do pogodzenia z podwodną naturą okrętów.

Czytaj więcej: Bitwa koło wyspy May

  • Witold Rychter
  • Kategoria: I WŚ
  • Odsłony: 1258

Zatopienie Llandowery Castle

27 czerwca 1918 r. pod koniec wojny w odległości 160 mil morskich od wybrzeży Irlandii został zatopiony na Atlantyku statek pasażerski Llandovery Castle, który był okrętem szpitalnym, przeznaczonym do przewozu rannych i chorych żołnierzy kanadyjskich do ojczyzny.

Okręt wyruszył z Halifaxu w drogę do Anglii, mając na pokładzie 258 osób w większości był to korpus medyczny.

Czytaj więcej: Zatopienie Llandowery Castle

  • Andriej Gonczarow, Władymir Zabłockij
  • Kategoria: I WŚ
  • Odsłony: 5220

U-booty Kajzera na Morzu Czarnym cz. 2

31 maja na Morze Czarne wpłynął drugi duży niemiecki okręt podwodny U 38 (zbud. 1914), należący do tego samego typu co U 33. Okręt dotarł do Stambułu z Adriatyku 23 maja. Admirał Souchon napisał w swoim dzienniku, że przerwanie się 2 dużych okrętów podwodnych przez zapory minowe na podejściu do Dardaneli graniczyło z cudem. Okrętem dowodził KL Max Valentiner 10, jeden z niemieckich rekordzistów w zakresie zatapiania tonażu.

Czytaj więcej: U-booty Kajzera na Morzu Czarnym cz. 2